Avtal mellan Poststugan (C&N SWEDEN AB) och Hyrestagare

§ 1 Postsortering

Poststugan sorterar inkommande post till kundens postbox tre dagar i veckan.

§ 2 Ansvarsbegränsning för postdistributör och adressändring

Poststugan ansvarar inte för PostNord AB, Citymail AB eller annan postdistributörs hantering av post. Poststugan ansvarar heller inte för förändringar av adressen.

§ 3 Nyckel och tagg vid uppstart

Vid uppstart får kunden en nyckel samt en tagg för tillgång till postboxen. För detta utgår en uppstartskostnad på 300 kr.

Vid förlust eller om taggen inte återlämnas vid avtalets slut (senast samma vardag, eller nästkommande vardag vid helg eller utanför våra öppettider) debiteras 300 kr för en ny nyckel och tagg.

Nyckel och tagg gäller inte för kunder med digital postbox, om detta inte har avtalats i förväg mellan kunden och Poststugan.

§ 4 Adressering av inkommande post

Post till postboxen måste vara korrekt adresserad till hyrestagaren, inklusive postboxnumret eller annan erhållen adress vid beställning.

Endast den adress som tillhandahållits av Poststugan vid beställning får användas, om inget annat avtalats. Eventuella ändringar eller modifieringar av adressen får inte göras utan att kunden först meddelar Poststugan och får skriftlig bekräftelse.

Exempel på korrekt adressering:
Ditt Namn
Poststugan 1234
211 65 Malmö

Vid överträdelse av denna regel debiteras en administrativ avgift på minimum 1 200 kr.

§ 5 Digital postbox

Poststugan skannar inkommande post till kundens postbox minst två gånger per vecka. Elektroniska kopior skickas därefter till den e-postadress som är registrerad på plattformen.

Denna tjänst omfattar inte annonser, tidskrifter, kataloger eller liknande material.

Det är kundens ansvar att se till att både adressuppgifter och e-postadress är korrekta.

§ 6 Eftersändning

Om kunden önskar eftersändning av post, vidarebefordrar Poststugan inkommen post enligt överenskommelse. Tjänsten debiteras enligt gällande prislista, med en minimikostnad på 69 kr.

§ 7 Laglydig användning

Kunden garanterar att postboxen inte används för att bryta mot svensk lag.

§ 8 Förnyelse av hyresperiod

Faktura skickas ut en månad före hyresperiodens slut. Om kunden inte säger upp avtalet senast en månad före hyresperiodens slut, förlängs avtalet automatiskt. Uppsägning ska ske skriftligt till Poststugan per mail till postmaster@poststugan.se.

§ 9 Betalningsvillkor och dröjsmålsränta

Betalning för tjänsten sker i förskott. Förfallodatum är 10 dagar efter utskick. Dröjsmålsränta är 10 %. Vid utebliven betalning har Poststugan rätt att säga upp tjänsten och hyra ut boxen till annan kund.

§ 10 Identifiering av kund

Kunden ska i all kontakt med Poststugan identifiera sig med erhållet lösenord.

§ 11 Förbjudna föremål och innehåll

Poststugan tillåter inte olagliga föremål eller post som bryter mot svensk lag.

§ 12 Ansvar för postinnehåll

Poststugan ansvarar inte för innehållet i kundens postbox.

§ 13 Brottslig verksamhet

Kunden får inte använda postboxen för kriminell verksamhet. Poststugan följer svensk lagstiftning.

§ 14 Misskötsel eller hot

Vid hot, misskötsel eller brott mot avtalet stängs kunden av. Ingen återbetalning sker.

§ 15 Konkurs

Vid kundens konkurs tillfaller hyresbetalningar och depositioner Poststugan. Kunden kan inte rikta skadeståndsanspråk.

§ 16 Obehörig folkbokföring

Kunder som folkbokför sig på Poststugans adress debiteras 3 600 kr och polisanmäls enligt 42 § Folkbokföringslagen (1991:481).

§ 17 Ändring av villkor

Poststugan förbehåller sig rätten att ändra villkoren. Ändringar meddelas via e-post och träder i kraft tidigast en månad efter utskick.

§ 18 Avtalets giltighet

Kunden godkänner avtalet genom att klicka på ”Godkänn villkoren” vid beställning på hemsidan.

Bindande förskottsbetalning och ej återbetalning

Tjänsten betalas alltid i förskott och är bindande. Enligt Avtalslagen (1915:218) är avtal mellan parter bindande. Detta gäller även förskottsbetalningar. Förskottsbetalningar för hyrestjänster återbetalas inte enligt Konsumenttjänstlagen (1985:716).

Viktig information

  • Faktura för förnyelse skickas en månad före periodens slut.
  • Uppsägningstid är en månad. Om uppsägning uteblir förlängs avtalet automatiskt.
  • Vid utebliven betalning returneras eventuell post till avsändaren. Samma boxnummer kan inte garanteras.
  • Bokad tjänst återbetalas ej. Alla priser är inklusive moms.